Thursday, September 13, 2007

TAUJIHAD UNTUK ORANG YANG BERPUASA

  1. Barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan keimanan dan mengharapkan pengampunan daripada Allah SWT maka akan diampunkan baginya segala dosa-dosa terdahulu.

  2. Dan ingatlah bagi mereka yang berbuka pada siang hari di bulan Ramadhan tanpa uzur, sesungguhnya ia adalah dosa yang paling besar.

  3. Memperbanyakkan sembahyang tarawih dan tahajud di malam Ramadhan terutamanya pada malam Lailatulqadar.

  4. Setiap doa dan amalan yang akan diterima oleh Allah taala bersumberkan konsep yang halal sama ada pada makanan, minuman, dan pakaian.


  5. Peliharalah sembahyang fardhu pada waktunya dengan berjemaah di masjid.


  6. Membanyakkan sedekah, sesungguhnya sedekah paling afdhal ialah bersedekah di bulan Ramadhan.

  7. Ingatlah waktu yang dimanfaatkan dengan amalan yang baik, maka kamu akan bertanggungjawab ke atasnya, maka diberi pahala pada amalan yang baik dan diberi balasan pada amalan yang buruk.

  8. Bersedia untuk berpuasa dengan bersahur di akhir malam dan sebagaimana sunnah dilewatkan selama mana tidak dibimbangkan terbitnya fajar.

  9. Menyegerakan berbuka apabila telah pasti terbenamnya matahari.

  10. Mengambil peluang di bulan yang penuh keberkatan ini dengan memperbanyakkan amalan yang baik seperti membaca Al-Quran, bertadabbur, berfikir dan mengingati tentang hari kiamat.

  11. Peliharalah lidah kamu daripada bercakap bohong, mengumpat dan melaknat, sesungguhnya perbuatan itu boleh mengurangkan pahala puasa kamu.

  12. Lahirkan puasa kamu dengan bertakwa kepada Allah SWT, bersyukur pada nikmat yang dikurniakan, sentiasa beristiqamah di dalam melakukan ibadat, ketaatan dan menunaikan semua perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara yang dilarang.

  13. Banyakkan berzikir, beristighfar, memohon kepada Allah taala agar ditempatkan di dalam syurga dan dijauhkan daripada seksaan api neraka.

  14. Banyakkan berdoa untuk diri sendiri, kedua ibu bapa, keluarga, saudara-mara, ahli keluarga dan muslimin serta muslimat sama ada yang hidup atau pun yang telah tiada.

  15. Bertaubatlah dengan taubat nasuha pada setiap waktu, hindarilah maksiat. Dan berazam tidak akan melakukan kesalahan yang lalu, sesungguhnya Allah SWT akan mengampunkan dosa bagi orang yang bertaubat.

  16. Berterusan melakukan amalan yang baik dengan keimanan dan ketakwaan walaupun berlalunya Ramadhan sehingga roh dan jasad kembali kepada Allah taala.

  17. Perbanyakan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi SAW, ahli keluarganya, sahabat-sahabat dan orang-orang yang mengikutinya hingga hari pembalasan.

  18. Berpuasalah 6 hari daripada bulan syawal, barang siapa yang berpuasa dibulan ramadhan dan diikuti pula puasa 6 hari daripada syawal seumpama berpuasa setahun.

Marilah kita menunaikan Ramadhan kali ini dengan penuh keazaman untuk menjaga sunnah-sunnah dan adab-adabnya, semoga Ramadhan kali ini dapat melipat gandakan amalan kita daripada bulan-bulan Ramadhan yang telah kita lalui sebelum ini. Sama-samalah kita memohon dari Allah SWT agar diterima setiap amalan yang kita lakukan ini. Amin Ya Rabbal A'lamin.

No comments: